Londra merkezli izleyici ölçüm şirketi Glance’ın araştırma ve pazarlama başkanı Xavier Rambert, “Bu filmler artık İspanya, Suudi Arabistan ve Mısır’da prime time’da gösteriliyor” dedi.
Her yıl 60’a ulaşan ve 170’e yakın ülkede yayınlanan Türk televizyon dizileri, Türkiye’yi bu alanda ABD ve İngiltere’den sonra üçüncü büyük ihracatçı konumuna getirmiştir.
Fransız haber ajansının (AFP) gerçekleştirdiği röportajda, Türk dizilerinin Birleşik Arap Emirlikleri’nden Şili’ye kadar uzanan bir coğrafyada son 15 yıldaki başarısı mercek altına alındı.
Her hafta hızla çekilen dizilerle İstanbul sokaklarının nasıl canlı bir film setine dönüştüğünün vurgulandığı AFP haber programında, sektör temsilcileriyle yapılan röportajlara da geniş yer verildi.
Geçen yıl kasım ayında düzenlenen uluslararası Emmy ödül töreninde en başarılı televizyon dizisi seçilen “Yargı”nın yapımcılığını üstlenen Ay Yapım’ın proje geliştirme müdürü Erdi Işık, özellikle Latin Amerikalıların Türkçeyi çok sevdiğini söyledi. çünkü dizileri kendi kültürlerine yakın buluyorlar.
“Seçici heyete örnek gösterdiğimde tek kelime Türkçe anlamasalar bile ne olduğunu anlıyorlar çünkü aile kültürü hemen hemen aynı.” Işık, Türk dizilerinin dış pazardaki başarısının sırlarını şöyle özetledi:
Türkiye’de sansür bir avantaj mı?
Öte yandan, Türkiye’deki sansür kısıtlamalarının, Ortadoğu’da ve İspanyolca konuşulan ülkelerde ailece dizi izlemeye alışkın izleyicilere önemli bir fayda sağlayacağı tahmin ediliyor.
Ay temsilcisi Yapım Işık, Türkiye dışında da seyirciye hitap eden 20’ye yakın oyuncunun yer aldığı listeye değinerek, “Uluslararası beklentileri karşılayan oyuncuları seçsek de ağırlıklı olarak Türkiye pazarını değerlendiriyoruz.” dedi.
Aile geçmişi, engellenen aşk…
Bir diğer Türk dizisi “Kanunsuz Topraklar” ise 2020 Güney Amerika En İyi Dizi ödülünü kazandı.
Orta Doğu, Kuzey Afrika ve Balkanlar’da uzun süredir popüler olan, bir zamanlar Osmanlı İmparatorluğu’nun hüküm sürdüğü bu bölgelerin tarihini, aile entrikalarını ve çelişkili aşk hikayelerini konu alan Türk dizileri, artık İspanyolca konuşanlar da dahil olmak üzere her kıtada ve Amerika Birleşik Devletleri’nde yayınlanıyor. Devletler.
Londra izleyici ölçüm şirketi Glance’ın araştırma ve pazarlama sorumlusu Xavier Rambert, Türk televizyon dizilerinin başarısına övgüde bulunarak durumu şöyle özetledi: “Bu filmler artık İspanya, Suudi Arabistan ve Mısır’da prime time’da yayınlanıyor”.
Rambert, Türk dizilerinin çok düşük maliyetlerle ve bol miktarda içerik sunma imkanıyla çekilmesinin aynı zamanda makul fiyatlarla satılabilmesine de olanak sağladığını vurguladı.
Dünya çapında 700 milyona yakın insan Türk dizilerini izliyor
Kültür Bakanlığı’nın verilerine göre dünya çapında yaklaşık 700 milyon kişi Türk dizilerini izliyor.
Ay Yapım’ın yapımcılığını üstlendiği dizilerin dağıtımını yapan Madd firmasının satış direktörü Özlem Özsümbül, başarının aynı zamanda yapımların kalitesinden de kaynaklandığını belirterek, “Her zaman yerinde çekim yapıyoruz.”
Her iki saatlik bölüm, izleyiciye uyacak şekilde gelişen kapsayıcı bir olay örgüsünün ardından bir hafta boyunca yazılıyor, çekiliyor ve prodüksiyonu yapılıyor.
Özsümbül, dizideki karakterlerin çıkarılabileceğini ve rollerinin azaltılabileceğini belirterek, sadece en büyük yıldızlara 15 bölüme kadar garantili çekim şansı verildiğini söyledi.
Yapımların önemli bir kısmı uluslararası pazara uyarlanıyor
Türk dizileriyle ilgili haberler yayınlayan Episode dergisinin kurucusu Özlem Özdemir, şunları söyleyerek dış pazarın önemine değindi: “Türkiye’de diziler televizyon için yapılsa bile sadece Türkiye’de yayınlayarak maliyetleri karşılayamıyorlar. Hindi.”
Bu nedenle üretimlerin önemli bir kısmı uluslararası pazara uygundur.
Inter Medya’nın kurucu ortağı ve CEO’su Ahmet Ziyalar, “Sistemimiz benzersiz çünkü haftada yaklaşık iki buçuk saat çekim yapıyoruz. Ardından reklamları yeniden düzenleyerek dış pazara uyarlıyoruz.” dedi.
Türkiye’de haftalık 90 ila 120 dakikalık bir bölüm, Latin Amerika’da günlük olarak yayınlanan 45 dakikalık üç bölüme dönüştürülebilir.
Bu arada Inter Medya, televizyon kanallarında değil sadece Netfilix ve Disneyplus gibi yayın platformlarında “yeni nesil” olarak adlandırılan 8 ila 12 bölümden oluşan dizi geleneğini başlattı.
Türk dizileri artık Netflix gibi platformları da hedef alıyor
Inter Medya’nın kurucu ortağı ve CEO’su Ahmet Ziyalar şunları söyledi: “Bu diziler daha kısa, daha hızlı, daha cesur ve daha seksi; Sansür konusunda daha az endişe var. “Aynı zamanda daha sanatsal özelliklere de sahip.” dedi.
Gain platformunda yayınlanacak olan ‘Değenler’ dizisinin senaristi Sarp Kalfaoğlu, “Bir platform için üretim yaptığımızda daha politik olabiliyoruz” dedi. dedi.
Inter Media CEO’su Can Okan, geçtiğimiz günlerde Kolombiyalı yayın kuruluşu Caracol ile 120 bölümlük bir İspanyol dizisi için anlaşmaya vardıklarını ve yakın zamanda Fransa’nın Lille kentindeki uluslararası Series Mania festivalinde sunacaklarını söyledi.